Головна » Статті » Мої статті |
Урок світової літератури у 6 класі за новелою Рея Бредбері «Усмішка»
Бездуховність науково – технічного процесу в новелі. Трагічний оптимізм письменника. Символічний фінал твору Мета Навчальна:поглиблювати навички аналізу прозового твору, донести до школярів морально – філософський зміст новели « Усмішка», ознайомитися з відомостями про Леонардо да Вінчі та його картину «Джоконда»; з’ясувати причини знищення цивілізації в новелі «Усмішка»,розкрити нищівний вплив бездуховності на життя людини, розкрити значення слів « радіація», « шедевр», « Лувр», здійснити віртуальну подорож до Парижу. Розвивальна: розвивати логічне мислення, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх. Виховна : виховувати повагу до шедеврів як вищих проявів людського духу, сприяти морально – етичному вихованню учнів. Обладнання: тестові завдання,мультимедійна презентація, інформація зі словників, пісня «Земля наш дім», тексти новели, інформація з « Вікіпедії» Тип уроку: урок - віртуальна подорож Нехай тендітні пальці етики Торкнуть вам серце і вуста Ліна Костенко Хід уроку I.Мотивація навчальної діяльності Вчитель: швидко плине час . Біжать століття за століттями. Змінюється світ,змінюємось і ми. Але вічними цінностями залишаються Краса,Кохання,Духовність. Зараз ми з вами відправимося у віртуальну подорож до Парижу.( демонстрація презентації про Париж1.Уявна подорож Парижем 1уч.Шановні пані та панове,ми пропонуємо вам цікаву екскурсію до столиці Франції-міста Парижа і допоможемо вам познайомитися з цим найпрекраснішим в світі містом. 2уч.Париж-старе красиве місто.Йому більше 2000 років. В місті багато архітектурних пам’ятників.Про деякі з них ви сьогодні дізнаєтесь. Наприклад:Ейфелева вежа,яка є символом Парижа.Якщо піднятися на неї,а це 320 м висоти,то весь Париж буде,як на долоні. 1уч.В Парижі є ще одна варта уваги пам’ятка-Собор Паризької Богоматері(Нотр-Дам-де-Парі),який було побудовано у 12-13 століттях.Це відомий готичний римсько-католицький собор в східній частині острова Сіте в четвертому окрузі Парижа. 2уч.На лівому березі Сени недалеко від Латинського кварталу в передмісті Сен-Жермен знаходиться дуже красивий Люксембургський сад. Біля чудових фонтанів в тіні дерев є лави. Частими гостями цього саду бувають студенти,що навчаються в Сорбонні. Сорбонна-це Паризький університет,розташований недалеко відЛюксембургського палацу,один з найстаріших та найпрестижніших університетів Європи. 1уч.На правому березі знаменитим. 3уч. Старі будинки ажурові, І кожен камінь-вічний сад Давно минулої любові, Умерлих літ,безсмертних літ. Кав’ярні й башти,сни з явою, Рабле й Рембо,квітки і трава, І хтось усмішкою чудною У невідоме зазива… М.Рильський Вчитель.Чи здогадались ви,про чию усмішку йдеться в). Діти , подумайте і скажіть чому ми з вами подорожували саме по Парижу, адже Рей Бредбері не французький письменник.(Це пов‘язано з картиною Леонардо да Вінчі « Мона Ліза», знищення якої й зобразив Рей Бредбері у своїй новелі ) . Так, діти, ви маєте рацію. Ця картина дійсно зберігається у Луврі – одній із найбільш знаменитих картинних галерей світу, що знаходиться у Парижі. А сама картина є справжнім шедевром.
У словнику ми прочитаємо: Шедевр-винятковий за своїми достоїнствами витвір мистецтва». А російський письменник К.Паустовський вважав,що «кожна зустріч з будь-яким шедевром-це прорив у великий світ людського Генія. Вона викликає здивування і радість». Сьогодні на нас чекає саме така зустріч. Тестове завдання. Взаємоперевірка. Так якою ж була ця людина, яка подарувала нам шедевр - картину « Джоконда»? Про це нам повідомить мистецтвознавець .
1уч.Леонардо да Вінчі-геній доби Відродження.Художник,скульптор,архітектор,співець,музикант,поет,.філософ,біолог,анатом,геолог,математик,фізик,механік-винахідник,астроном-все це про Леонардо да Вінчі. Йому належать винайдені й складені схеми зброї,машин,гелікоптерів,парашутів,блочних будинків! Розшифрувати 6 тисяч записів да Вінчі під силу хіба що секретним службам . Вони зроблені у дзеркальному відображенні і зправа наліво. 2уч.Перед нами шедевр живопису,картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» або «Джоконда»(1503р.) Історія створення цієї картини така. Франческо ді Бартоломео дель Джокондо замовив великому художнику портрет своєї дружини,24-літньої Мони Лізи.Писав його да Вінчі 4 роки. З невідомої причини Франческо дель Джокондо не викупив картину,а Леонардо до кінця життя не розлучався з нею. Після смерті художника вона перейшла до короля Фрації Франциско-I і зараз зберігається в Луврі. 3уч.Мона Ліза сидить у кріслі на балконі,Постать її проста й велична. Витончені кісті рук складені на колінах. Приваблює спокійний погляд її очей. В них відображається загадкова усмішка,яка освітлює її обличчя. Душевний спокій і горда постава Мони Лізи складають одне гармонійне ціле. Портрет вражає особливою привабливістю:високе відкрите чоло,вузькуваті,трохи насмішкуваті карі очі,прямий ніс,маленький рот,легкий рум’янець на щоках,чиста тонка шкіра та ніжний овал обличчя. Обличчя Джоконди обрамлене розчесаним на прямий проділ волоссям,що вільно спадає на плечі. Щоб посилити враження від зовнішності,художник убрав жінку в просту,без особливих прикрас,сукню .Простоти та природності додає майстерне зображення складок сукні та легкого шарфа.» Джоконда»-це справжній шедевр живопису. 4 уч. Читає «Монолог Мони Лізи»: Уже віки ви дивитесь на мене, Всі дивитесь на усмішку мою. Я ж перед вами стільки літ стою І мила,і проста, і незбагненна. Не думайте,що дуже легко це- Між поглядів захоплених і хтивих, І ніжних,і скорботних,і вразливих Ховати тільки душу,не лице. Вчитель.Вже чотири століття Мона Ліза дарує чарівну усмішку людям. Надприродну здатність розбудити в людині відчуття прекрасного,виховати благоговійне ставлення до нього і показав нам Рей Бредбері в новелі «Усмішка». 2061 рік. Автор показує нам місто. Вчора на уроці я запропонувала вам створити картину міста, використовуючи цитати з тексту. Отже, діти, яким ми бачимо місто майбутнього?( зачитування цитат, які зображують місто, людей) Досить неприваблива картина. Чому ж вона така ? Хто винен у цьому? ЛюдинаХто виправить це? Людина. А зараз ми дізнаємося про це, знову звернувшись до тексту. 3.Інсценізація учнями-«акторами» уривку з тексту. -Як виглядають люди і місто майбутньог,зачитати цитати(засмальцьовані брудні капелюхи,зруйновані будинки,вулиці від бомб,поля світяться від радіації) -Чи подобається вам таке майбутнє? -На яке свято збиралися люди? -Що у вашому розумінні свято? Словникова робота Свято-торжество,влаштоване з якої-небудь нагоди;день,коли урочисто відзначають видатні події,дати; -важлива,радісна,приємна подія,а також день,коли вона сталася. Отже,люди зібралися з ранку,щоб,не дай Боже,не пропустити «урочистої,видатної,знаменної,важливої,радісної,приємної події. -Які ще свята згадуються в оповіданні?( Свято науки) Лише людина здатна зробити так, щоб мир панував на нашій планеті. Український поет Василь Симоненко та учениця вашого класу переконають нас у цьому.( Декламація вірша В. Симоненка) Бредбері вважав все ж, що людина здатна змінити все на краще. Б.:Я вірю у Всесвіт. У його непізнану непередбачуваність. Навіть його існування є фактом нелогічним і надзвичайним. Він неможливий,але він існує. Ви можете своїм інтелектом усвідомити це?Я-ні.І не вірте тій самозакоханій людині,яка скаже,що зможе. Ж.:Де,на вашу думку,варто шукати найспокійніше місце у цьому «шаленому»світі? Б.:Всередині самого себе.Ви можете глухнути від реву моторів у центрі Москви чи Лос-Анжелеса й відчувати абсолютний душевний спокій. І,навпаки,якщо ваша голова розколюється від безлічі проблем,вас не врятує навіть безлюдний острів,що знаходиться у декількох сотнях миль на південь від Гавайських остр Висновок Тома:людина ненавидить те,що зламало,покалічило її життя. «Ми ненавидимо всіх і все» -Том. -Як ви гадаєте,що трапилося на Землі,що спричинило такі зміни у житті людства?(Війна,екологічна катастрофа,теракти- все могло призвести до руйнації цивілізації,розчарування в ній) Демонстрація слайдів з катастрофами,які трапляються на Землі.
Словникова робота: -Цивіліація -Абсурд -Вандалізм Вчитель. Мова в новелі йде про минуле,про руйнівну силу минулої цивілізації,загального розчарування в ній. Рей Бредбері стверджує, що «фантастика-це реальність,доведена до абсурду» -Чи не абсурдна ситуація перед нами? Навіщо ж так рано на вулиці вишиковується черга?(повне безглуздя,щоб сплюндрувати шедевр). Вчитель.Найстрашнішете,що людей покликала в чергу насолода,яку могли отримати від вандалізму:власті дозволили кожному бажаючому плюнути…на картину Леонардо до Вінчі «Мона Ліза»,яку для цього виставили на площі. -Чому Том прийшов на площу?(можливо,з цікавості;щось чув раніше). -Про що ми довідалися зі слів Грізблі?(«Цей хлопець тямить у мистецтві») -Пригадайте й знайдіть у тексті слова людини з черги,яка виступила на захист цивілізації;на кого покладається? -Кого з героїв новели можна назвати тією людиною?(Не міг плюнути,бо гарна;розуміється на прекрасному;людина не бездуховна) -Як ви гадаєте,чи випадково саме до рук Тома потрапила Усмішка?Чому слово пишеться з великої літери?(Усмішка постає у творі як символ краси,любові,безпеки,духовності,яка обов’язково дасть паростки Добра.Якщо в серці хоча б однієї людини перемагає добро-світ не загинув) -Чи залишає автор нам надію на майбутнє? Висновок. Бредбері залишає нам надію:у Тома в руках шматочок полотна з Усмішкою Джоконди. Краса врятує світ. Але ж спочатку треба,щоб СВІТ ЗБЕРІГ КРАСОТУ. Словникова робота: Оптимізм Песимізм -Оптимістичні чи песимістичні погляди автора на майбутнє?(Зачитати кінцівку.Ранок.А ранок-це початок дня,а якщо є ранок,то є надія й на день)
Підбиття підсумків уроку 1.Слово вчителя.Рей Бредбері впевнений:у людства нічого є надія,є й майбутнє.Але бездуховна людина нічого не може створити.Вона може тільки руйнувати.Тож,якщо людство втратить свої кращі моральні риси: любов,доброту,ласку-воно втратить культуру і цивілізацію. А ми з вами повинні берегти й примножувати багатства нашої природи. Бо матінка Земля не спить. Пісня « Земля не спить» прикрасимо ж нашу планету. 2. «Мікрофон» -Яким ви бачите майбутнє нашої планети? Слово вчителя. «Усмішка»-це твір-застереження,в якому автор передбачає страшну катастрофу,до якої може призвести людська бездуховність. Ранок. Дитина у новелі є символами Майбутнього. Несподіваний фінал новели вносить оптимістичну нотку, пов‘язану з маленькою надією на зміну на краще..Це нове життя буде осяяне усмішкою, що стала у новелі символом добра. Краси. Їх слід берегти, цінувати. 3.Тестові завдання(додаток)
Домашнє завдання:написати лист в 2061 рік(висловити свої почуття і враження від почутого на уроці і,можливо,запропонувати шляхи виходу з ситуації,що склалася).
ДОДАТОК Тестові завдання: 1.Вставте пропущені слова: «Тут вся справа в … до всього,що пов’язане з минулим» : а)ненависті; б)жорстокості в)доброті 2.Закінчіть речення: «Ось побачите,що з’явиться розумна людина,яка її підлатає. Людина з … а)розумом б)ласкою в)душею 3.Том,побачивши картину,промовив: а)Вона чарівна б)Вона ж гарна в)Вона потворна 4.Від чого автор хоче вберегти людство: а)від голоду б)від бездуховності в)від шахрайства 5.Дія в оповіданні відбувається а)за містом б)у полі в)на головній площі 6.Закінчіть речення: «Тут вся орава в ненависті до всього,що пов’язане з а)минулим б)сучасним в)майбутнім 7 «..З’явиться людина,у якої душа лежить до красивого» .Ці слова належать а) Томові б)людині із черги в)Грігзблі 8.Том,опинившись перед картиною: а)плюнув б)засміявся в)завмер у захваті 9.Закінчіть речення: «Натовп вив, і руки клювали портрет,ніби голодні а)птахи б)звірі в)комахи 10.На долоні Тома лежала а) Усмішка б)монета в)книжка СЛОВНИКОВА РОБОТА 1.Шедевр –винятковий за своїми достоїнствами витвір мистецтва 2.Цивілізація –будь-яка форма існування живих істот,наділених розумом; б)рівень суспільного розвитку і матеріальної культури,досягнутий даною суспільно-економічною формацією. 3.Культура- сукупність матеріальних і духовних цінностей,створених людством протягом його історії. 4.Абсурд-безглуздя, нісенітниця. 5.Вандалізм –безглуздне знищення культурних і матеріальних цінностей. 6.Оптимізм –світосприйняття,пройняте життєрадісністю,бадьорістю,вірою в краще майбутнє. 7.Песимізм –світовідчуття,пройняте відчаєм,зневагою у майбутньому. 8.Свято –а)важлива,радісна,приємна подія,а також день,коли вона сталася; б)торжество,влаштоване з якої-небудь нагоди; в)день,коли урочисто відзначають видатні події.
Тестове завдання
а ) одного дня; б ) одного тижня ; в ) однієї години.
а ) не вмів цього робити ; б ) вона була гарна ; в ) не встиг цього зробити.
а ) розірвав і викинув ; б ) показав родичам і друзям ; в ) обережно склав і заховав.
а) 1975 року у Росії ; в ) 1935 року Вашингтон Америка.
а ) відразу ж після написання першого твору у 1938 році ; б ) коли йому виповнилося55 років ; в ) через 12 років після написання першого оповідання.
а ) бібліотеку ; б ) театр ; в ) пройшов науку у редакції.
а ) великий за обсягом прозовий твір з дволінійним сюжетом ; б ) середній за обсягом прозовий твір з напруженим сюжетом в ) невеликий за обсягом прозовий твір про одну незвичайну подію з несподіваним фіналом.
а ) о шостій вечора ; б ) о восьмій ранку ; в ) о п‘ятій ранку.
а ) у 2061 ; б ) у 2014; в ) у 1920.
а ) цей хлопець розумний ; б ) цей хлопець тямить у мистецтві ; в ) цей хлопецьненавидитьмистецтво.
а ) милувалися нею ; б ) плювалив неї, потім розірвавши ; в ) кидали в неї камінням.
а ) матері Тома ; б ) Грізбі ; в ) Томові. Відповіді 1а 2б 3в 4б 5в 6а 7в 8в 9а 10б 11б 12в
| |
Переглядів: 2122 | |
Всього коментарів: 0 | |